logo

Spółki LOTOS i PGNiG dostarczyły 120 m3 (120 tys. litrów) skroplonego gazu LNG jako paliwa żeglugowego do zbiorników nowoczesnego, budowanego w Stoczni Remontowa Shipbuilding statku typu PSV (Platform Supply Vessel ) SIEM HARMONY. Pozwoli to na przeprowadzenie prób morskich jednostki, przed oddaniem jej do użytku. Cysterny odebrały gaz z Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego i przetransportowały do stoczni w Gdańsku. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie logistyczne w Polsce i jednocześnie efekt współpracy LOTOSU i spółki PGNiG. 

Działalność handlowa

Spółki LOTOS i PGNiG dostarczyły 120 m3 (120 tys. litrów) skroplonego gazu LNG jako paliwa żeglugowego do zbiorników nowoczesnego, budowanego w Stoczni Remontowa Shipbuilding statku typu PSV (Platform Supply Vessel ) SIEM HARMONY. Pozwoli to na przeprowadzenie prób morskich jednostki, przed oddaniem jej do użytku. Cysterny odebrały gaz z Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego i przetransportowały do stoczni w Gdańsku. To pierwsze tego typu przedsięwzięcie logistyczne w Polsce i jednocześnie efekt współpracy LOTOSU i spółki PGNiG. 

Dzięki terminalowi w Świnoujściu mamy możliwość sprawnego rozdysponowania LNG w całym kraju. Powstaje także coraz więcej jednostek morskich wykorzystujących LNG jako paliwo, które spełnia wszelkie obostrzenia dotyczące emisji siarki i substancji szkodliwych. Dlatego bunkrowanie statków jest usługą, która chcemy w najbliższym czasie rozwijać – powiedział Henryk Mucha, prezes PGNiG Obrót Detaliczny.

Statki typu tzw. dual fuel, uważane za bardzo pionierskie technologicznie, zasilane są zarówno konwencjonalnym paliwem żeglugowym, jak i znacznie czystszym gazowym. Dzięki temu są o wiele bardziej przyjazne środowisku niż te z tradycyjnym napędem. Armatorzy, chcąc spełnić unijne wymogi środowiskowe w stosunku do paliw zawierających do 0,10 proc. siarki, wprowadzają do swojej floty mniej emisyjne statki napędzane paliwem LNG. Zaostrzone rygory emisyjności, zawarte w unijnej dyrektywie siarkowej, nakazują dziesięciokrotne zmniejszenie emisji siarki od 2015 roku.

Technologia związana z dystrybucją, a także stosowaniem LNG, to technologia przyszłości – podkreśla Przemysław Marchlewicz, wiceprezes Zarządu Grupy LOTOS S.A. – Cieszę się, że Grupa LOTOS wspólnie z PGNiG i stoczniami śmiało podejmuje to wyzwanie z korzyścią dla kraju. Będziemy wspierać zarówno rozwój tej dziedziny, jak i związanej z nią infrastruktury. To właściwy i pożądany kierunek także, a może i przede wszystkim, ze względu na ochronę środowiska.



LNG jest obecnie najczystszym paliwem używanym w żegludze. Na szczególną uwagę zasługują właściwości LNG, które w kontakcie z powietrzem odparowuje i szybko znika w atmosferze, nie pozostawiając osadów na wodzie. Z tego powodu, nawet w przypadku rozszczelnienia zbiornika, nie będzie stanowić zagrożenia dla środowiska. To bezpieczne i zarazem ekologiczne paliwo. Statki wykorzystujące je do napędu są najbezpieczniejszymi jednostkami pływającymi.

LOTOS Asfalt dywersyfikuje dostawy paliw żeglugowych na rynek, który dzisiaj od dostawców oczekuje wprowadzania paliw alternatywnych, niskosiarkowych – podkreśla Piotr Przyborowski, prezes Zarządu LOTOS Asfalt. – To nowy, wręcz pionierski, a zarazem innowacyjny, kierunek naszej działalności handlowej. To, co dziś robimy sygnalizuje rynkowi, że do stałej oferty wprowadzamy paliwo żeglugowe LNG z możliwością dostawy we wszystkich portach w Polsce. 

Biuro Komunikacji, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel.58 308 87 31, 58 308 83 88, 58 308 83 55, e-mail: media@grupalotos.pl

Udostępnij