Nasz serwis używa plików cookie do prawidłowego działania strony. Jeśli nie wyrażasz na to zgody, możesz wyłączyć obsługę plików cookie w ustawieniach przeglądarki internetowej.
Close

LOTOS

Header
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Produkty 2018-11-22
Potrójna odporność na ekstremalne obciążenia

Na drogach wewnętrznych powstającego na terenie rafinerii Grupy LOTOS Pojektu EFRA zastosowano innowacyjną nawierzchnię długowieczną „Triple SMA". W każdej z jej trzech warstw użyto wysokomodyfikowanych asfaltów MODBIT HiMA produkcji LOTOS Asfalt. Inwestycję w październiku br. zrealizowała firma STRABAG.

LOTOS Asfalt, będący inwestorem Projektu EFRA, zdecydował o użyciu do budowy infrastruktury na terenie tej inwestycji zamiennej konstrukcji z udziałem wysokomodyfikowanych asfaltów MODBIT HiMA własnej produkcji. Uzasadniem są bardzo duże obciążenia i powolny ruch pojazdów, które będą przemieszczać się po drogach wewnętrznych i placach manewrowych tej części rafinerii Grupy LOTOS w Gdańsku.

Przede wszystkim zastąpiliśmy zaprojektowane pierwotnie nawierzchnie betonowe mieszankami SMA (mastyksowo-grysowymi) z lepiszczami nowej generacji. Dzięki temu drogi będą trwalsze, oszczędzimy na ich utrzymaniu i mamy własny, unikalny odcinek doświadczalny, który będziemy mogli monitorować – opowiada Paweł Czajkowski, kierownik Działu Technologii i Ochrony Środowiska w LOTOS Asfalt.

Nowa konstrukcja poprzez zastosowanie SMA z wysokomodyfikowanym asfaltem MODBIT we wszystkich warstwach charakteryzuje się zwiększoną odpornością na deformacje trwałe oraz na spękania i idealnie nadaje się do budowy dróg i placów narażonych na ekstremalne obciążenie. Dodatkowo wykorzystano tu zasadę długowiecznej nawierzchni z warstwą antyzmęczeniową, czyli o wysokiej odporności na spękania od powtarzalnego obciążenia. 

Ewenementem na skalę światową jest zastosowanie mieszanki typu SMA nie tylko do warstwy ścieralnej czy dodatkowo do warstwy wiążącej, ale również w warstwie podbudowy. Według mojej skromnej opinii „Triple SMA” z asfaltami wysokomodyfikowanymi jest obecnie ostateczną wersją długowiecznych asfaltowych konstrukcji drogowych – podkreśla dr Igor Ruttmar, prezes należącej do koncernu STRABAG firmy TPA, która jest autorem innowacyjnego projektu konstrukcji nawierzchni. 

Tajemnica sukcesu tkwi w poprawie parametrów mieszanek mineralno-asfaltowych dzięki asfaltom modyfikowanym: wzroście odporności na zmęczenie od 2 do 25 razy, poprawie modułu sztywności o 10–20 proc. w wysokiej temperaturze i jego obniżeniu w ujemnej temperaturze. To zaś podnosi odporność na deformacje i spękania niskotemperaturowe.

Asfalty wysokomodyfikowane i modyfikowane to znakomity materiał do budowania trwałych nawierzchni drogowych i początek nowej ery budownictwa. Do ich stosowania coraz bardziej przekonują się inwestorzy i zarządcy dróg, którzy chcą obniżyć koszty utrzymania nawierzchni i wydłużyć ich żywotność. Decydują się oni często na innowacyjne projekty zamienne na drogach nowo budowanych i remontowanych. Przy odpowiednich scenariuszach efetywność ekonomiczna inwestycji z zastosowaniem asfaltów wysokomodyfikowanych może wynosić nawet 20 proc.

Przykładami takich realizacji są między innymi nawierzchnie na ponad 4-kilometrowym odcinku  Trasy Nowohuckiej w ciągu drogi S7 na terenie Krakowa z przejściem przez Wisłę, czy też na aktualnie realizowanym odcinku drogi S6 Ustronie Morskie–Koszalin o długości 24,2 km. Na tych kontraktach udalo się zastąpić standardowe katalogowe konstrukcje indywidualnie zaprojektowanymi, zoptymalizowanymi rozwiązaniami z udziałem specjalistycznych technologii i lepiszczy wysokomodyfikowanych produkowanych w LOTOS Asfalt.

***

LOTOS Asfalt powstała w Gdańsku. W czerwcu 2004 roku przejęła pracowników i aktywa asfaltowe rafinerii w Jaśle, a w lipcu 2005 r. kupiła wydział asfaltowy dawnej rafinerii w Czechowicach-Dziedzicach. Dziś spółka dysponuje trzema zakładami produkcyjnymi. Jest czołowym producentem asfaltów drogowych klasycznych i modyfikowanych które dostarcza klientom zarówno w Polsce, jak i za granicą. 

LOTOS to polska grupa kapitałowa, której działalność ma strategiczne znaczenie dla krajowego i europejskiego bezpieczeństwa w sektorze energii oraz polskiej gospodarki. LOTOS wydobywa gaz ziemny i ropę naftową w Polsce, Norwegii oraz na Litwie. Należy do niego, zlokalizowana w Gdańsku, jedna z najnowocześniejszych europejskich rafinerii, gdzie surowiec przerabiany jest głównie na wysokiej jakości paliwa, w tym paliwa premium – LOTOS Dynamic.

LOTOS to także sieć blisko 500 stacji paliw, dogodnie zlokalizowanych przy autostradach i drogach ekspresowych, we wszystkich aglomeracjach i wielu miejscowościach na terenie całego kraju. LOTOS, jako sprzedawca detaliczny i hurtowy, zaopatruje w paliwa blisko 1/3 polskiego rynku. Zajmuje też pozycję drugiego przewoźnika kolejowego w kraju. LOTOS to także czołowy producent asfaltów drogowych, olejów silnikowych oraz smarów do samochodów, samolotów, pociągów, statków, a nawet pojazdów techniki wojskowej.

Dział Komunikacji Zewnętrznej, Grupa LOTOS S.A., ul. Elbląska 135, 80-718 Gdańsk, tel. 58 308 83 88, 58 308 72 29, e-mail: media@grupalotos.pl

Udostępnij